UNGDOMSSKOLE
Vi har alle ulike forhold til ord. Noen liker å leke med dem, andre leter etter de ordene som åpner en forståelse - eller gjør en forklaring presis. I løpet av forfatterbesøket vil alle få mulighet til å både lete og leke. Noe skrives ned, andre ting lar vi "henge i lufta". Et viktig prinsipp er at elevene skal oppleve - ikke nødvendigvis prestere. I etterkant kan hver klasse velge å arbeide videre med noen av de trådene som legges ut i løpet av disse timene.
FIKSE DEN GREIA
- VERKTØYKASSE FOR HVERDAGSSPRÅKET
Har vi ordene til å formidle det vi faktisk kan? Med vel tjue års erfaring etter forfatterbesøk i skolen opplever jeg en økende avstand mellom det elever faktisk kan, og evnen deres til å sette ord på kunnskapen.
Fikse den greia er et forfatterbesøk/skrivekurs til å reparere språket med nære ord og enkle midler. Dette er mitt bidrag til ei verktøykasse for hverdagsspråket. For å få det til å virke igjen. Jeg er overbevist om at veien dit er å sirkle inn og bruke kunnskapen de unge faktisk har, ikke forsøke å finne ordene for kunnskap skolen/andre ønske elevene har.
Muligheter:
- Forfatterbesøk (45 – 60 minutter).
- Forfatterbesøk med kort skrivekurs (90 – 180 minutter).
- Forfatterbesøk med skriveoppgaver, samt presentasjon utvalgte ungdomsbøker.
- Skrivekurs for klasser/en gruppe elever (Tid tilpasses)
Vi trenger å fortelle. Fordi det er nødvendig. Fordi vi har lyst. Fordi det kreves.
Fordi vi vil dele
- Noe vi har opplevd – fint eller fælt
- Noe vi tenker – godt eller ondt
- Noe vi gleder oss til
- Noe vi gruer oss til
- Noe vi føler
- Noe som kan skje